Nejnovější příspěvky
 
 
    Translate to:

 
 
 
 
 
 
 

Časem Dojede II – kalkulace

Pokračování článku: „ČD aneb Časem Dojede“

První, logická volba dopravy padla na ekoteroristy nenáviděný automobil. Jednoduchá doprava, jednoduchá organizace, příjezdy a odjezdy se individuálně přizpůsobí nakulenosti osádky, prostě pohoda.

Ovšem, řekli jsme si, že to testneme vlakem. Jsme přeci „správný čundráci“, zkusíme ukecat dráhy, aby připojily vagón na konec vlaku. Bude to ekologické, ekonomicky jsme ochotni lehce připlatit tak „vo co de“.

Zjistili jsme kdo-kde-koho zná na drahách, poptali se, zadali požadavek – dokonce písemně a … nic. A to ani přes známé. Když se nikdo neozýval měsíc, zvedl se telefon a telefonovalo se. Dlouho a usilovně.

No výsledek byl žalný. Železnice, která vznikla jako levná varianta pro přepravu mnoha osob, nám po dlouhém přemlouvání nabídla standardní variantu, která znamená, že se budeme nacházet 120 km od cíle. Navíc tato legrace byla nabídnuta za standardní jízdné bez slev. Na otázku „Kde je sleva, když zabereme celý jeden vagón a chceme ho opravdu jen pro sebe?“ zazněla rozhořčená odpověď: „To si zjistěte na internetu“.

Ok. Zjistil jsem. Celá legrace trvá neuvěřitelných 15 hodin včetně dvou přestupů. Připřáhnout vagón na konec vlaku nejde. Chudák lokomotiva je přetížená. Prý. Poslední úsek není možné táhnout motoráčkem, který tam standardně jezdí. Je potřeba přistavit jinou lokomotivu. Na logickou otázku, „Proč nepřistavit místo motoráčku tuto lokomotivu rovnou a o náklady se podělit?“ bylo sděleno, že to prostě nejde. Hmmm.

Při ceně dosahující 50.000 Kč za zpáteční jízdenku za nesmyslně dlouhých 661 km resp.  1322km  (stále ještě mimo cíl o 120 km) pro 30 osob – víc jich do lůžkového vlaku nedáte –  je  cena na jednu osobu nádherných 1.666,- Kč. Tento ekoteroristický nápad byl tedy opuštěn.

Druhá varianta – společný autobus začala zcela jinak. Od začátku se hledala nejluxusnější varianta. Telefonicky jsem oslovil autobusovou dopravu Tišnov (pozor reklama) a zcela bez skrupulí se zeptal na nejluxusnější autobus pro 30-40 sob. Menší neoplán jsem totiž nenašel.

Tato varianta smrskla délku trasy na 454 km, resp 908 km zpáteční a pouhých 8 hodin jízdy a to přesně do místa určení. Cena včetně poplatků, nafty a 3 denního vykořisťování řidiče by měla – dle slov velmi profesionálního nabídkového oddělení – přijít maximálně na 25.000,- Kč, tzn. na 833,3 Kč/osoba.

Toto už bylo jasně lepší. Pohodlnější, levnější, rychlejší a i na dar by zbylo 🙂

Obloukem jsme se vrátili k variantě auto. Cesta se zkrátila na necelých 6 hodin jízdy do místa určení. Cena s amortizací, resp bez amortizace vyšla – viz tabulka – perfektně.

Jak by tedy vypadala ekologická kalkulace dopravy?

Typ dopravy cena celkem cena na osobu (uvažováno 30 sob) délka jízdy v hodinách
vlak 50.000Kč 1.666,-Kč 15
autobus max 25.000Kč 833,-Kč 8
auto varinta A max 24.500Kč nebo max14700Kč** s 908Kč/567Kč  nebo bez 544Kč/340Kč ** 6
auto varianta B max 21.790Kč nebo max 13.075Kč** s 908Kč/567Kč  nebo bez 544Kč/340Kč ** 6

**…. tato varianta má dvě hodnoty: s amortizací a bez amortizace. Vono máte-li starou plečku s dostatečnou spolehlivostí tak se amortizace moc nepočítá. Půjčí-li zaměstnavatel vozidlo, tak taky nee 🙂

Varianta A…2x osmimistný autobusek a a tři osobáky po 5ti lidech
Varianta B…1x osmimístný autobusek a 5 osobáků po 5ti  lidech

Vítězem tedy je …. aaano už je to tady ……. „JES“ …..varianta B dva autobusky a 3 osobáky.

Abych nebyl nařčen, že počítám nesmysly a je potřeba sledovat ekologii, tak ještě spotřeba. Jediné číslo, které jsem našel pro autobusy je z DPP a je to 0,45l/1km tzn. velmi pěkných 45 litrů na 100 km.

Uvažovaná auta mají reálnou spotřebu pro osobáky 7 l a pro autobusek 8 l. Tzn. při variantě B je to dohromady 43 litrů a pro variantu B je to pouze 37 litrů nafty na 100 km pro všechny osoby. Předchozích 10 litrů/100 km jsem vzal jen aby se mi to dobře počítalo. Cenová výhodnost použití aut tímto samozřejmě stoupá.

Spotřeba lokomotivy se mi nepovedla „vyguglit“.  Za to jsem ale našel tuto krásnou práci o spotřebě lokomotivek. Tak si to spočítejte.

Taky jsem mimo jiné našel tento náádherný článek z roku 2010, který zcela jasně dokazuje, že se spotřebou lokomotiv a tedy s ekologií (neřku-li ekonomií) se nikdo, ale opravdu nikdo nezalamuje. Mimo jiné jsem se dozvěděl, že 19 nových dieselových lokomotiv bude šetřit 1,1litru na 1km !! kolik tedy musela „blit“ spotřeba si opravdu nedovolim odhadnout.

Sumace dopravy:

1) vlak – drahé, neefektivní, neekonomické, neekologické, zdlouhavé, nepříjemné jednání, neochotní lidé – totální katastrofa na všech stranách (spotřebu lokomotivy si najděte a spočtěte sami – článek je už tak dlouhý)

2) bus – levné, rychlé, efektivní, ekonomické, velmi příjemné, profesonální jednání – pohoda

3) auta – nejlevnější, nejrychlejší, z dostupných zdrojů nejekologičtější, nejmenší organizační trable – maňána

Ekoteroristi všech zemí, spojte se!