Nejnovější příspěvky
 
 
    Translate to:

 
 
 
 
 
 
 

Znalosti nebo schopnosti

Po dlouhé době jsem se dostal k tištěným novinám (ano starým tištěným novinám) a nestačil jsem se divit. Ministr školství chce zavést povinné testy na konci 5té a 9té třídy. Výborně. Jen houšt a větší kapky. Snad jenom bez tolika vyhozených peněz, jak na státních maturitách.

No jo. Ale okolo 2.000 psychologů  a pedagogů to považuje za zbytečné a nebezpečné. Hlavní argument je, že testy otestují pouze znalosti a ne studijní předpoklady. SIC. Ups?

Hmm… Až do včil jsem si myslel, že test JE ze znalostí a dovedností. Už vidím dvojčata, jak nenaučená trvají stereo na tom, aby jim vyučující dal výborně, jedničku, za A, nebo jaký ještě pojásaný jiný systém vznikne. Protože se to učily. Nebo se aspoň snažili. Zatím úsměvné, že?

Ok. Jiný příklad. Šéf v práci bude lehce nazlobený na dvojčata, protože  nesplnila zadanou práci, udělala ji pozdě, špatně a frflala něco o osobních právech. A žádné za jedna, nebo výborně nebude. Ne ne. Nebude totiž ani výplata.

Co je potřeba si uvědomit je to, že známky odpovídají výplatě. Za jedna – to je špičkový výkon a tedy výplata plus prémie. Nesplněný úkol je za pět a tedy žádná výplata  a navíc vyhazov. Koho zajímá, že se nesmí známkovat nedonesený úkol? V reálném životě se nikdo nebude ptát proč, co a jak. Nesplnil jsi? OK – naše hodnocení je nižší výplata/žádná výplata/vyhazov – dosaď dle zkušeností a nálady šéfa.

Ale naše školství se svou demokratizací, masifikací a braním ohledů na neschopné a líné směřuje k tomu, že si děti myslí, že všechno ukecaj. Typických produktů našich škol jsou vemkonců plná ministerstva. Termíny se nemusí plnit a nikdo to nesmí hodnotit? ups!

Ovšem přesně k tomu totiž naši sqvělý pajdagogové děti vedou a ministerstvo jim v tom 20let pomáhalo. A když se konečně můžeme dočkat toho, že se bude testovat a tlačit na kvalitu výuky, tak vysokoškolsky vzdělaní lidé, kteří si v poklidu hnily na základkách, na středních školách  a konečně i na vysokých, trvají na status-quo nic nedělat – oni to tak přece taky dělali že?

Dobří pedagogové – proberte se. Opravdu si myslíte, že se testem znalostí nezjistí studijní předpoklady, které dítě má a které uplatnilo po čas studia? Vždyť k čemu je zaměstnanec, který má potenciál být dobrý a schopný KDYŽ JEJ (ten potenciál) nevyužívá? To snad raději zaměstnance, který nemá tak vynikající předpoklady, ale je ochoten pracovat, aby trvale dosahoval lepších výsledků, než nadaný jedinec.

Pryč s testy studijních předpokladů. Zaměstnavatele zajímají výsledky, ne předpoklady!